Discussion: Raar ideeReported This is a featured thread

Showing 1 - 12 of 12  |  Show  posts at a time

bstumpel
Raar idee
Sep 6 2007, 7:27 PM EDT | Post edited: Sep 6 2007, 7:27 PM EDT
Waarom zou je dit organiseren? Als Picnic interessant wordt (en dat wordt 't vast), en als er veel bloggers & twitters komen (en die komen er vast), dan hoef je toch alleen maar - met of zonder selectie, geordend of niet, geëdit of niet - wat agents & bots uit te zetten om alle informatie te aggregeren? 1  out of 1 found this valuable. Do you?    
Keyword tags: None
erwblo
erwblo
1. RE: Raar idee
Sep 7 2007, 4:59 PM EDT | Post edited: Sep 7 2007, 4:59 PM EDT
Is wat jij beschrijft niet hetzelfde als organiseren dan? Dat moet je toch ook doen? Meer dan 30 mensen hebben nu laten weten dat ze nieuwe tools willen uitproberen en dat ze gaan publiceren. Jouw vraag is een boeiende vraag, maar ik denk dat bundelen en selecteren nog steeds meer waarde hebben dan een willekeurige zoekmachine aan het werk te zetten.

Overigens, was jij niet de man die elke zaterdag alle Web 2.0 sites bij eHub e.d. handmatig bij elkaar zit te harken ;) ? Daar denk ik ook: laat me weten wat de goede Web 2.0 sites zijn, niet hoeveel er zijn. het verschil tussen de huidige computer en de inzet van de mens. Misschien gaat de computer alle menselijke inzet overbodig maken, maar nog niet. Oftewel: Bob, doe mee!
1  out of 1 found this valuable. Do you?    

bstumpel
2. RE: Raar idee
Sep 7 2007, 6:46 PM EDT | Post edited: Sep 7 2007, 6:46 PM EDT
Nu je weggaat bij de VPRO, vind ik je meteen een stuk ouderwetser geworden;-)
Unbundling is een oneindig veel interessanter fenomeen dan enigerlei vorm van redactionele keuze en/of editing. Content moet zwerven.
Als de boel eenmaal 'los' is, kun je er gerust voor kiezen om een & ander weer geaggregeerd te presenteren, en ook om daarin hoodredactioneel of user-gedreven keuzes in te (laten) maken, of er een bewerkings- of commentaar-slag overheen te gooien.
1  out of 1 found this valuable. Do you?    
erwblo
erwblo
3. RE: Raar idee
Sep 8 2007, 2:09 AM EDT | Post edited: Sep 8 2007, 2:09 AM EDT
Het startpunt is los. Het gegeven is dat er op veel plekken gepubliceerd gaat worden en dat het handig is voor mensen als dat een beetje gebundeld wordt.
Het helpt daarbij als je weet wie in ieder geval wat waar gaat doen. En het helpt als je er voor zorgt dat mensen gelijksoortige tags over gelijksoortige dingen gebruiken. En dan is het best handig als je een plek hebt waar mensen simpel alle Flickr foto's met de tag Picnic07 zien, evenals de technorati zoekresultaten met de tag Picnic07. Nou, daar gaan we voor zorgen. We maken het geinteresseerden makkelijker om zoveel mogelijk info over Picnic te volgen met als uitgangspunt dat het al geproduceerd wordt. Als dat ouderwets is, ben ik graag ouderwets!
Do you find this valuable?    

bstumpel
4. RE: Raar idee
Sep 8 2007, 6:24 AM EDT | Post edited: Sep 8 2007, 6:24 AM EDT
Al dat georganiseer vooraf is echt een denkfout. Sinds de eerste conferences waar veel bloggers en CJ's in de zaal zaten, weten we dat die zich spontaan als verslaggevers-collectief gaan gedragen, en zich zonder enige formele organisatie vanaf minuut 1 conformeren aan allerlei (tag- en bookmark- en ping- en crosslink-)conventies.
Omdat onder bloggers self interest verreweg the highest interest is, en elke link iets doet met je Technorati-ranking, optimaliseert iedereen z'n vindbaarheid.
erwblo
erwblo
5. RE: Raar idee
Sep 8 2007, 7:54 AM EDT | Post edited: Sep 8 2007, 7:54 AM EDT
Het kan heel goed dat jij andere dingen waardevol vindt dan ik. Maar daarom zijn het nog geen denkfouten. Dat ik dingen als de mashups die we met de VPRO voor Lowlands en Pinkpop hebben gemaakt waardevol vind is een gegeven, geen denkfout. En er waren tal van anderen die dat waardevol vonden. Wellicht jij niet, dat kan.

De Picnic Aggregator is ook een mashup die hiermee te vergelijken is. In ieder geval vinden 30 actievelingen die over Picnic gaan berichten het interessant genoeg om zich aan te melden. In mijn wereld blijft een sociaal aspect belangrijk.

En kennelijk blijf je ook over het gegeven heen lezen dat we het evenement aangrijpen om met zijn allen te verkennen wat de hedendaagse gereedschappen kunnen betekenen voor het verslag doen van een evenement. Ook dat is voor ons een doel.

Maar als dit je mening is, dat organiseren een denkfout is, dan ben jij kennelijk ook niet iemand die universes van Netvibes waardevol vindt of het sharen van tabbladen. Ik vind dat wel waardevol.

bstumpel
6. RE: Raar idee
Sep 8 2007, 4:14 PM EDT | Post edited: Sep 8 2007, 4:14 PM EDT
Waar is de value add?

Organiseren en selecteren zijn handig als er een oncontroleerbare chaos is. Tool facilitation is relevant in situaties waarin geen tools voorhanden zijn. Van 't een noch 't ander zal tijdens Picnic sprake zijn. Zelfs dat sociale aspect hoef je tijdens zo'n evenement niet te entameren: de bezoekers vormen pet definitie al een community.

Je denkt in termen van een - zij het licht alternatieve, tweepuntnulliige - rtvprogrammaproductiemodus, waar die nauwelijks of geen waarde toevoegt.
erwblo
erwblo
7. RE: Raar idee
Sep 9 2007, 1:56 AM EDT | Post edited: Sep 9 2007, 1:56 AM EDT
Duidelijk. Do you find this valuable?    

bstumpel
8. RE: Raar idee
Sep 9 2007, 7:56 AM EDT | Post edited: Sep 9 2007, 7:56 AM EDT
Hè nee, blijf me nou tegenspreken. Do you find this valuable?    
erwblo
erwblo
9. RE: Raar idee
Sep 9 2007, 11:06 AM EDT | Post edited: Sep 9 2007, 11:06 AM EDT
O.K. Gaat ie. Voor mij zijn filters van mijn vriendenkring veel waardevoller dan bots en agents. Sinds ik actief Twitter gebruik zie ik daar de menselijke selectie van mensen die ik waardeer. Dat ervaar ik als een betere selectie dan agent en bots en feedreaders. Ik krijg waardevoller inhoud binnen via mijn trusted partijen die ik hoger waardeer dan de technorati's, googles en wie meer. Oftewel: als het lukt om iets te maken dat voor mensen tijdbesparend werkt en voor hen waardevol is vanwege de betrokkenen, maken we iets dat zin heeft. Do you find this valuable?    

bstumpel
10. RE: Raar idee
Sep 9 2007, 5:21 PM EDT | Post edited: Sep 9 2007, 5:21 PM EDT
Now you're talking. Het grootste misverstand rond communities is dat het fascinerende daarvan zou zijn dat ze zoveelhonderdduizend of -miljoen leden hebben. Wat telt, is dat ze evenzoveel leden hebben die hun eigen (geheel of gedeeltelijk trusted) netwerk hebben, en dat (geheel of gedeeltelijk) openstellen.
Voor actieve community-leden geldt in principe dat ze het meeste hebben aan de contacten met en de feedback van hun eigen netwerk, en dat ze zich daardoor ook gemotiveerd voelen om wat aan dat grotere netwerk bij te dragen.
Feedback uit mijn eigen netwerk is voor mij altijd al 't waardevolste geweest van de hele sociosphere. De IM's, Twitters en Frings voegen daar nu bovendien "awareness" aan toe: ik kan steeds redelijk goed zien of inschatten wat mensen die ik waardeer aan 't doen zijn, wat ze beweegt.

Ga je aan die Picnic-suite ook wat awareness-/presence-features toevoegen?
erwblo
erwblo
11. RE: Raar idee
Sep 10 2007, 5:16 AM EDT | Post edited: Sep 10 2007, 5:16 AM EDT
Zouden we het dan toch een beetje eens worden?

Maar over Awareness, zeker gaan we Twitter bijvoorbeeld inzetten. En als andere mensen andere ideeen hebben, dan horen we dat. In ieder geval Twitter, maar wellicht meer.